به گزارش مشرق ،هاشم یکهزارع در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: سال 1379 با انتصاب اینجانب به عنوان مدیرعامل پارس خودرو استراتژی تولید خودروهای لوکس در این شرکت باز تعریف شد.
وی با بیان اینکه پارس خودرو در آن زمان خودروی رنو 5 را به تعداد محدودی تولید کرده و تولید پاترول نیز به دلیل مسائل زیست محیطی با مشکلاتی همراه بود، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که پیش از پیروزی انقلاب خودروهای لوکسی چون آریا، شاهین و بیوک در پارس خودرو تولید میشد بنابراین با توجه به این پیشینه استراتژی جدیدی مبنی بر تولید خودروهای لوکس در این شرکت تدوین شد.
مدیرعامل اسبق پارس خودرو ادامه داد: با تدوین این استراتژی مذاکراتی با شرکت نیسان برای تولید خودروی ماکسیما که در آن زمان با نام Sephiro (سفیرو) در ژاپن تولید میشد صورت گرفت بهگونهای که پس از مذاکرات طولانی مقرر شد تمام قطعات این خودرو با قیمتی در حد 1000 دلار بیشتر از قیمت زانتیا که در آن زمان در سایپا تولید میشد، در اختیار پارس خودرو قرار گیرد.
یکهزارع افزود: همزمان با تولید ماکسیما در آمریکا خط تولید این خودرو در دو نوع دندهای و اتوماتیک در پارس خودرو راهاندازی شد البته پیشبینی اولیه آن بود که 50 درصد تولید دندهای و 50 درصد اتومات باشد اما با توجه به رویکرد خریداران، 80 درصد تولید به ماکسیمای اتومات اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه برخلاف آنچه که گفته شده حتی یک دستگاه ماکسیما نیز به صورت CBU وارد نشده و این خودرو از ابتدا در ایران تولید شد، خاطرنشان کرد: اولین مشتری ماکسیما نیز مرحوم دکتر عظیمی، اقتصاددان معروف ایرانی بود.
مدیرعامل اسبق پارس خودرو ادامه داد: نکته قابل توجه در تولید ماکسیما این بود که از زمان انعقاد قرارداد تولید ماکسیما در اسفند 79 تا آغاز تولید آن در اسفند 80 تنها یک سال طول کشید در حالیکه به طور معمول این روند دو ساله طی میشد.
وی افزود: ماکسیما آن زمان تنها خودروی لوکس تولید داخل محسوب میشد البته هنوز هم به جز بدنه خودرو که مربوط به یک دهه پیش است، از نظر مشخصات فنی اولین و از نظر ایمنی نیز یکی از ایمنترین خودروهای تولید داخل محسوب میشود.
یکهزارع با بیان اینکه قرارداد پارس خودرو و نیسان در زمینه تولید محصولات نیسان در ایران انحصاری بوده و هیچ شرکت دیگری حق تولید این خودروها در ایران را نداشته و ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر نیز دلیل توقف تولید این خودرو نه پایان قرارداد و برخی تحریمهای خارجی بلکه رویکرد خودروسازان بزرگ در برابر تولید خودروهایی با عمر یک دهه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به آنکه حدود 10 سال از عمر تولید ماکسیما قدیمی میگذرد به دلیل کاهش تیراژ تولید این خودرو در جهان تامین قطعات آن برای شرکت مادر (نیسان) صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل نیسان اعلام کرده که امکان ادامه تامین قطعات ماکسیمای قدیمی وجود نداشته و به این دلیل تولید آن در پارس خودرو متوقف شد.
مدیرعامل اسبق پارس خودرو افزود: در حال حاضر مدل جدید ماکسیما همچنان در ژاپن و آمریکا تولید میشود بنابراین مناسب بود که مسئولان پارس خودرو در سالهای گذشته در زمینه تولید مدلهای جدید این خودرو با شرکت نیسان وارد مذاکره میشدند تا از توقف تولید یک خودروی با کیفیت داخلی جوگیری میشد. با این حال برای مسوولان پارس خودرو در زمینه تولید خودروهای بهتر آرزوی موفقیت میکنیم.
یکهزارع تصریح کرد: طبق قرارداد شرکت نیسان موظف است که از زمان توقف خط تولید ماکسیما در ایران تا 10 سال آینده قطعات یدکی این خودرو را تامین کند بنابراین خریداران نباید نگرانی از بابت این موضوع داشته باشند.
وی با بیان اینکه پارس خودرو در آن زمان خودروی رنو 5 را به تعداد محدودی تولید کرده و تولید پاترول نیز به دلیل مسائل زیست محیطی با مشکلاتی همراه بود، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که پیش از پیروزی انقلاب خودروهای لوکسی چون آریا، شاهین و بیوک در پارس خودرو تولید میشد بنابراین با توجه به این پیشینه استراتژی جدیدی مبنی بر تولید خودروهای لوکس در این شرکت تدوین شد.
مدیرعامل اسبق پارس خودرو ادامه داد: با تدوین این استراتژی مذاکراتی با شرکت نیسان برای تولید خودروی ماکسیما که در آن زمان با نام Sephiro (سفیرو) در ژاپن تولید میشد صورت گرفت بهگونهای که پس از مذاکرات طولانی مقرر شد تمام قطعات این خودرو با قیمتی در حد 1000 دلار بیشتر از قیمت زانتیا که در آن زمان در سایپا تولید میشد، در اختیار پارس خودرو قرار گیرد.
یکهزارع افزود: همزمان با تولید ماکسیما در آمریکا خط تولید این خودرو در دو نوع دندهای و اتوماتیک در پارس خودرو راهاندازی شد البته پیشبینی اولیه آن بود که 50 درصد تولید دندهای و 50 درصد اتومات باشد اما با توجه به رویکرد خریداران، 80 درصد تولید به ماکسیمای اتومات اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه برخلاف آنچه که گفته شده حتی یک دستگاه ماکسیما نیز به صورت CBU وارد نشده و این خودرو از ابتدا در ایران تولید شد، خاطرنشان کرد: اولین مشتری ماکسیما نیز مرحوم دکتر عظیمی، اقتصاددان معروف ایرانی بود.
مدیرعامل اسبق پارس خودرو ادامه داد: نکته قابل توجه در تولید ماکسیما این بود که از زمان انعقاد قرارداد تولید ماکسیما در اسفند 79 تا آغاز تولید آن در اسفند 80 تنها یک سال طول کشید در حالیکه به طور معمول این روند دو ساله طی میشد.
وی افزود: ماکسیما آن زمان تنها خودروی لوکس تولید داخل محسوب میشد البته هنوز هم به جز بدنه خودرو که مربوط به یک دهه پیش است، از نظر مشخصات فنی اولین و از نظر ایمنی نیز یکی از ایمنترین خودروهای تولید داخل محسوب میشود.
یکهزارع با بیان اینکه قرارداد پارس خودرو و نیسان در زمینه تولید محصولات نیسان در ایران انحصاری بوده و هیچ شرکت دیگری حق تولید این خودروها در ایران را نداشته و ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر نیز دلیل توقف تولید این خودرو نه پایان قرارداد و برخی تحریمهای خارجی بلکه رویکرد خودروسازان بزرگ در برابر تولید خودروهایی با عمر یک دهه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به آنکه حدود 10 سال از عمر تولید ماکسیما قدیمی میگذرد به دلیل کاهش تیراژ تولید این خودرو در جهان تامین قطعات آن برای شرکت مادر (نیسان) صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل نیسان اعلام کرده که امکان ادامه تامین قطعات ماکسیمای قدیمی وجود نداشته و به این دلیل تولید آن در پارس خودرو متوقف شد.
مدیرعامل اسبق پارس خودرو افزود: در حال حاضر مدل جدید ماکسیما همچنان در ژاپن و آمریکا تولید میشود بنابراین مناسب بود که مسئولان پارس خودرو در سالهای گذشته در زمینه تولید مدلهای جدید این خودرو با شرکت نیسان وارد مذاکره میشدند تا از توقف تولید یک خودروی با کیفیت داخلی جوگیری میشد. با این حال برای مسوولان پارس خودرو در زمینه تولید خودروهای بهتر آرزوی موفقیت میکنیم.
یکهزارع تصریح کرد: طبق قرارداد شرکت نیسان موظف است که از زمان توقف خط تولید ماکسیما در ایران تا 10 سال آینده قطعات یدکی این خودرو را تامین کند بنابراین خریداران نباید نگرانی از بابت این موضوع داشته باشند.